Selasa, November 10, 2009

BENGKEL PENGEMBANGAN PRODUK KRAFTANGAN

Fasa 1 Program Pengembangan Produk (Product Development Programme) telahpun dilaksanakan oleh Majlis Perundingan Kampung Lumut 1 (MPK Lumut 1) dengan kerjasama Jabatan Daerah Belait dan Lembaga Kemajuan Ekonomi Brunei (BEDB) pada 11 – 18 Oktober 2009. Antara kegiatan Program ini ialah Bengkel Pengembangan Produk Kraftangan yang mana telah diadakan selama dua hari pada 14 Okt dan 15 Okt 09 bertempat di Dewan Serbaguna Mukim Labi. Peserta adalah terdiri dari para artisan Daerah Belait.

Bengkel ini bertujuan untuk menerangkan dan mengajar desain baru, menghasilkan produk prototaip, melatih menggunakan alat sukat konvensional, memantapkan anyaman, membuat penafsiran dan pembubuhan harga produk (costing and pricing), pemaduan peserta, membina jaringan kerja (net working), bertukar fikiran, berbincang, dan yang paling penting menyampaikan hasrat sebenar PPP bagi kebaikan, kebajikan dan kesejahteraan para peserta pada masa hadapan.

Penyertaan artisan dalam Bengkel ini adalah sangat menggalakkan dan selain membawa produk kraftangan asal mereka sendiri (yang mana melebihi dari jumlah yang dikehendaki), mereka juga telah membawa bahan-bahan sumber untuk dikongsi bersama.

Peserta-peserta juga telah dibahagikan kepada lima kumpulan kerja yang diberi nama Sykt Maju Jaya, Sykt Positif Rambutan, Sykt Bintauram, Sykt Meliram, dan Koperasi Teraja. Setiap kumpulan terdiri dari gabungan peserta-peserta dari berbagai mukim, kampong dan rumah panjang. Hasilnya sangatlah positif dimana mereka dapat berkerjasama, berkongsi kemahiran, bertukar fikiran dan yang sangat penting ialah telah membentuk jaringan kerja (net working).